Teknisk support

Teknisk support för privatpersoner hänvisar vi till våra återförsäljare.

Öppettider
Mån-Tor kl 08:00-16:00
Fre kl 08:00-12:00
Lunchstängt kl 12:00-12:30

Telefon: 
044 – 28 78 22

E-post
support-se@knauf.com

ÖVRIGA  KONTAKTUPPGIFTER

Returgips

En hållbar och enkel process

Flera av de gipsskivor som produceras hos Knauf Danogips består till en viss del av återvunnet gipsspill. Gipsspill som via en enkel process har tagits till vara på för att sedan användas i produktion av nya gipsskivor igen.

Genom att vi nu förenklat processen kring att returnera gipsspill till vår samarbetspartner Gyro vill vi framåt öka mängden retur av spillgips i våra gipsskivor. Detta för att tillsammans bidra till en cirkulär och hållbar tillverkning.

Information om bokning och lämning
Endast avtalskunder kan lämna returgips till Knauf Danogips.
Avlämningstider: Måndag-Torsdag kl 07:00-16:00 Asarum eller Bålsta.

Boka din lämning här

 

Kontaktuppgifter Gyro

Patrik Lidholm
patrik@gyrogips.se
+46 070-389 59 29
gyrogips.se

Asarum Gyro Gipsåtervinning Syd
c/o Tord Nilssons Åkeri
Verkstadsvägen 10
374 50 Asarum

Bålsta Gyro Gipsåtervinning
Vikingavägen 3
746 50 Bålsta

 

Så här funkar det, se film:

 

Frågor om returgipshantering
Hur lämnar man gipsspill till Knauf Danogips?

Alla kunder hos Knauf Danogips kan lämna gipsspill hos vår externa partner Gyro, som tar emot detta både i Asarum, i Blekinge, samt i Bålsta, utanför Stockholm. Du registrerar en leverans via ett formulär på vår hemsida och får en kod för registrering till ditt val av anläggningen.

Kan man lämna alla typer av skivor?

Vi tar emot spill av alla gipsbaserade skivor – läs gärna vår guide för att säkerställa vilka skivor som är gipsbaserade. Vissa av våra takskivor har metallbeslag men dessa behöver ej tas bort utan fångas upp med en magnet. Observera att vår golvskiva av gips, den så kallade FHB, kan vi däremot inte ta emot pga att den är för hård och kan ej malas ner. Tänk även på att gipsspillet måste vara rent och torrt – se våra villkor för retur av gipsspill.

Spelar det någon roll vilken typ av container jag har för gipsspillet?

Nej, när du som kund lämnar gipsspill hos Gyro spelar behållaren ingen roll. Gipsspillet som fraktas till Gyro tippas av på anläggningen och därefter görs en besiktning för att kontrollera att det bara är gipsspill från Knauf Danogips. Tänk på att gipsspillet måste vara ren och torr – se våra krav på retur av gipsspill.

Vad händer om gipsspillet inte är 100% från Knauf Danogips?

När gipsspillet tippas av hos Gyro görs en besiktning för att kontrollera att det är gipsspill från Knauf Danogips. Hittar man tex rivningsgips, dvs gammal utriven gips med rester av kakel eller tapet, måste man sortera ut detta och i en del fall kanske tom lämna för deponi eftersom allt inte går att cirkulera. Den kostnaden debiteras kunden som lämnar avfallet.

Varför måste gipsspillet vara 100% från Knauf Danogips?

Vi prioriterar att köpa tillbaka det spill som kommer från våra kunder och våra skivor för att cirkulera gipsspillet och skapa hållbarhet. En effektiv hantering, där man sorterar vid källan, är det bästa för ekonomin och miljön. Den effektiva hanteringen gör att vi kan ta emot gipsspillet till ett fördelaktigt pris hos Gyro. Gipsspill från andra tillverkare är möjligt att lämna hos Gyro. Den behöver hållas åtskild och hanteras enligt en avgift överenskommen med Gyro.